מהו שיבוש הליכי חקירה?

מעת לעת עולות לכותרות ידיעות על אנשים הנאשמים בשיבוש הליכי חקירה, לרוב אישים בעלי שם בתחומים הכלכלי, הפוליטי או הפלילי. מדובר בעבירה נפוצה הנלווית, פעמים רבות, אל האישומים הפליליים האחרים, בין אם החשדות מוצדקים ומושתתים על פעולות וכוונות של ממש, ובין אם לאו.

מדובר בעבירה שהמחוקק, המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט מתייחסים אליה בחומרה, והדבר ניכר גם בענישה הקבועה לצידה בחוק. הענישה המקסימאלית על שיבוש הליכי חקירה עומדת על שלוש שנות מאסר.   התנאים למילוי יסודות העבירה הינם: עשיית דבר במטרה להכשיל או למנוע הליך שיפוטי, או להביא לעיוות דין, וזאת בדרך של העלמת ראיות, בסיכול הזמנת עד או בכל דרך אחרת. כך לפי חוק העונשין. יש להדגיש כי על מנת שאדם יהיה נאשם בעבירה זו אין צורך שמעשיו "יעלו יפה" – כלומר אין צורך שאכן יצליח להכשיל או לעוות את ההליך השיפוטי והדין, ומספיק שניסה לעשות זאת, בלבד. יש להוסיף כי הגישה לעבירה זו מעוררת תמיהות, מכיוון שהמשטרה והפרקליטות מעלימים עין, בעקביות, ממעשים דומים שנעשים במסגרת הליכי משפט אזרחיים ומקלים ראש בהתנהגות דומה מצידם של שוטרים.

 

חשיבותו של עורך הדין

אין חולק על כך כי עבירת שיבוש הליכי חקירה נולדה מכוונה טובה: להגן על הליכי החקירה והמשפט ולאפשר להגיע אל האמת והצדק, מפני ניסיון לסכל הליכים משפטיים. מאידך, לעיתים קרובות מחליטות המשטרה ואחריה הפרקליטות לכלול בחשדות ובאישומים עבירת שיבוש הליכי חקירה, למרות שהפעולות לא נעשו בכלל, או שנעשו בתום לב וללא כוונה להכשיל או למנוע את ההליך השיפוטי. במקרים אלו מוצא את עצמו הנאשם תחת אישום נוסף, חמור בפני עצמו, על לא עוול בכפו.

 

עורך דין פלילי מיומן המלווה ומייצג את לקוח בתיק אמור בהחלט לגלות את נקודות התורפה באישום בעבירת השיבוש, וכן בעבירות דומות כגון בידוי או השמדת ראיות, הטרדת עד או מסירת מידע כוזב. פעולות נחרצות של עורך הדין מול הגורמים החוקרים והתובעים, וכן בבית המשפט, עשויה להוביל לביטול עבירה זו או לזיכוי הנאשם מהעבירה.

יתר על כן, עורך דין פלילי טוב יכוון את אור הזרקורים לעבר התנהלות של המשטרה וליחס המפלה את הנאשם, וייעזר בדוקטרינות משפטיות להביא כך לזיכוי הנאשם.

 

לפרטים נוספים על משרדנו ולקבלת סיוע משפטי, פנו אל משרד עורכי הדין אריאל עטרי בשיחה לטלפונים 050-8323323 או 02-6231841, או שלחו הודעה לטלפון או דרך האתר ונחזור אליכם.

ליצירת קשר, אנא מלאו את הטופס הבא, ונדאג לחזור אליכם: